Resultatet av fototävlingen ”Bästa sommarbilden juni”. Vinnare blev

Sara Västerlund

med bilden ”Flyger på mammas fötter”

Sara Västerlund_Ingen bildtitel
Sara Västerlund: Flyger på mammas fötter
Leifs kommentar: Bilden vinner inte på grund av att den skulle ha en högre teknisk kvalitet än de andra, den vinner på sommarkänsla och originalitet. En bild med ett väldefinierat huvudmotiv ur en ovanlig vinkel. Bilden drar till sig uppmärksamhet, dels genom den ovanliga fotovinkeln, men också genom de båda fötterna som sticker in ur nerkant på bilden. Förstår man inte sammanhanget så förklarar bildtiteln hur bilden är tagen. Den bara huden, vindpusten i flickans hår, och den blåa himlen ger en skön sommarkänsla åt bilden. Skulle man önskat sig något skulle det ha varit att man sett hennes ögon bättre, att man fått ögonkontakt med henne. Det hade kanske gått att få fram om man hade använt lite upplättningsljus från blixten, om det fanns på kameran?

 

Sara Västerlund med sin vinnande bild, inramad av Blackstad Rambutik. Dottern Molly, som är porträtterad på vinnarbilden, är lite blyg när hon ska vara med på bild och det inte är mamma som fotograferar.
Sara Västerlund med sin vinnande bild, inramad av Blackstad Rambutik. Dottern Molly, som är porträtterad på vinnarbilden, är lite blyg när hon ska vara med på bild och det inte är mamma som fotograferar. Foto: Leif Sylvan

 

Genom slumpvis lottning drogs en pristagare till, vilket blev

Dagmar Scharnberg

med bilden ”Sommar i Skaftekulla”

Dagmar Scharnberg: Sommar i Skaftekulla
Dagmar Scharnberg: Sommar i Skaftekulla
Leifs kommentar: En syrenbild med bra utteckning i de olika ljusa nyanserna, vilket gör att jag tror den är tagen med en kompakt- eller systemkamera, inte en mobiltelefonkamera. Det är en fin färgkontrast mellan de ljusa blommorna och den mörkblåa himlen. Men i och med att blommorna helt dominerar bilden så blir det nästan mer som en artbild på syrenblommor än en bild som speglar själva sommaren. En humla eller ett bi i närbild på någon av blomställningarna skulle ha höjt kvaliteten på bilden och gett den en naturlig intressepunkt.
Dagmar Scharnberg med sin fina bild på syrenblommorna, även den inramad av Blackstad Rambutik. Foto: Leif Sylvan
Dagmar Scharnberg med sin fina bild på syrenblommorna, även den inramad av Blackstad Rambutik.
Foto: Leif Sylvan

Grattis till vinnarna som båda får sina bilder förstorade och inramade. Tack alla ni som skickat in era bilder till tävlingen, ni får väldigt gärna fortsätta att tävla även under de båda tävlingsmånader som återstår, dvs. juli och augusti. Temat är ju detsamma, ”Bästa sommarbilden”, och två vinnare utses varje månad: den bild som jag anser vara bäst, samt att jag lottar ut exakt samma pris till någon av de andra deltagarna. Kom bara ihåg att bilderna ska vara tagna under tävlingsmånaden, tävlar ni med en bild i juli ska den också vara tagen i juli i år. Nya fotografer välkomnas naturligtvis också, enda kravet är att ni har 590 90 som postnummer.
Nedan finns alla bilder som deltog i junitävlingen. Jag har vid varje bild lagt in några kommentarer, oftast vad jag tycker är bra i bilden och vad som ev. kunde förbättras. Det är mina personliga åsikter och fotografen kanske inte alls håller med mig. Men kanske kan det vara till hjälp för någon att kunna utvecklas lite som fotograf, och då skulle jag bli glad.

Pernilla Svensson_Underbara syren
Pernilla Svensson: Underbara syren
Leifs kommentar: En bild som balanserar precis på gränsen innan de vackra syrenblommorna blir överexponerade, dvs. att de blir så kritvita att man inte kan se form och mönster på blommorna. Det här är ett svårt motiv att fota i starkt solljus så det blir bra, för antingen blir blommorna för ljusa eller så blir bladen för mörka. Den här exponeringen är så bra man kan begära, bladen är lite för mörka men hade de varit ljusare så hade blommorna blivit kritvita. Enda sättet att få det bättre är att justera i ett bildbehandlingsprogram efteråt, eller köpa sig en systemkamera med större bildsensor (ju större bildsensor desto lättare att få utteckning i kontrastrika motiv). Himlen har en vackert mörkblå ton med sina förbiseglande molntussar. Kompositionsmässigt skulle bilden ha tjänat på om kameran lutats lite åt höger, man kan se på huset i bakgrunden att kameran hålls lite snett. Då hade också hela syrenblomman uppe till höger kommit med i bild.
Laila Alexandersson: Ingen bildtiel
Laila Alexandersson: Ingen bildtitel
Leifs kommentar: En ovanlig blandning med blommor bland en massa rostiga behållare. Finns en klar potential att göra en bra bild av det motivet, men den här bilden känns lite rörig i den vinkel den är tagen. Motiven ligger nästan på varandra och är lite svåra att urskilja. Kanske det skulle gå att hitta en bättre fotovinkel att fota från om man går runt motivet och tittar lite? Kanske man till och med skulle renodla motivet lite så man inte tar med allt utan bara det som man tycker är mest intressant, som gör sig bäst på bild?
Izabelle Brown: Solnedgång i hagen
Izabelle Brown: Solnedgång i hagen
Leifs kommentar: En idyllisk sommarkvällsbild med får i hagen och en sol som är på väg ner bakom skogen. Det jag hade önskat i den här bilden vore att man gått nära ett av fåren, gärna ett lamm (hög gullighetsfaktor), som så att säga hade fått bli huvudperson i bilden, de andra fåren hade kunnat vara lite längre in i bilden (som nu) och sedan solen och skogen i bakgrunden. Då får man ett fint djup i bilden och samtidigt ett huvudmotiv i en fin miljö. Telestolpen i bakgrunden stör lite grann, men det kanske är lite väl drastiskt att såga ner den bara för att få en bättre bild…..
Bror Siira_Humlan pollinerar för fullt
Bror Siira: Humlan pollinerar för fullt
Leifs kommentar: En kompositionsmässigt sett fin bild med en diagonal av blommor och en humla som är på väg in för landning. Humlan är ju huvudmotivet i bilden, men tyvärr syns den lite dåligt mot bakgrunden. Bilden hade känts mycket bättre om humlan hade varit tydligare, antingen genom att bakgrunden varit längre bort=suddigare, eller haft en annan färgton som gjort att humlan synts bättre. Annars är det en fin naturbild.
Emma Sjögren_Sommarfot
Emma Sjögren: Sommarfot
Leifs kommentar: Ett tydligt huvudmotiv mot en enkel och framhävande bakgrund. Men även här kommer problemen fram med starkt solsken och ljusa och mörka partier i bilden. De vita blommorna och en stor del av benet är utfrätta (är kritvita och saknar detaljer) vilket inte ser så bra ut. Tyvärr blir det ofta så med mobiltelefonkameror, de har inte möjlighet att återge både ljusa och mörka partier bra i hårt solljus. Sedan får jag nästan mer vårkänslor än sommarkänslor av den här bilden? Men bilden är lite originell.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Michaela Karlberg: Sommarsvalka
Leifs kommentar: Den här bilden har en varm färgton, vilket passar bra med tanke på bildtiteln. Det ser ut som om hunden sökt sig ner i någon sorts grop under en stubbe för att få lite skugga och svalka. Att hunden flämtar förstärker ytterligare budskapet: det är varmt. Men bilden är lite svår att få grepp på: man ser hunden men dess omgivning är lite svårtydd. Kanske det hade varit lättare att förstå bilden om den tagits från en annan vinkel?
Emma Thompson Nydal_Fiskekväll vid sjön
Emma Thompson Nydal: Fiskekväll vid sjön
Leifs kommentar: En lugn kväll vid sjön med spegelblank vattenyta och de sista solstrålarna som smeker över trädtopparna. Man nästan hör koltrastens sång från andra sidan vattnet. Men jag har lite frågetecken för bildkompositionen. Ofta är det bra att i en landskapsbild ha något i förgrunden på bilden, för att få djup i den så den inte känns så platt. En björkstam i ena bildkanten är ingen dum idé, men den här är i mitt tycke för långt ut, den syns dessutom bara delvis. Jag skulle velat ha in den ett stycke längre in i bilden så att hela stammen hade synts. Björkgrenen som hänger ner i överkant känns också lite malplacerad, den hänger ner från ingenstans. Hade man böjt sig ner lite hade den kanske hamnat utanför bilden.
Izabelle Adolfsson: Sommarkänslor
Izabelle Adolfsson: Sommarkänslor
Leifs kommentar: En fint fångad bild som utstrålar livsglädje, en bild med rörelse och liv. En enkel bild att ta till sig: den innehåller ett tydligt huvudmotiv i sin rätta miljö. Kompositionen kan man möjligen ha synpunkter på, att hästen har så mycket yta bakom sig och ser ut att vara på väg att hoppa ut ur bilden på höger sida. Det hade man kunnat avhjälpa genom att beskära bilden till ett kvadratiskt format, man tar alltså bort en tredjedel av bilden längst till vänster. En bild som fanns med som vinnarkandidat.
Jon Nydal: Sommarkväll vid Ljusgöl
Jon Nydal: Sommarkväll vid Ljusgöl
Leifs kommentar: Här har vi åter en fin sommarkvällsbild i ett varmt solnedgångsljus. Den här bilden kunde ha blivit mycket bättre med en annan bildkomposition, tycker jag. Som den är fotograferad nu dominerar växtligheten i förgrunden alldeles för mycket, och hindrar utsikten ut över sjön. Om det nu var möjligt skulle jag velat att fotografen tog några steg till höger, ut mot sjön, för att få en annan fotovinkel. Då hade man kunnat ha kvar lite strandväxtlighet i vänster bildkant, men fått en mycket bättre utsikt över den fina och lugna vattenytan med näckrosblad i förgrunden. Hade fotografen också lutat kameran lite mer neråt, mot vattnet, så att det bara blivit en smal kant av himlen synlig i överkant på bilden, då hade betoningen blivit på näckrosorna och sjön, och det kunde ha blivit en riktigt bra bild.
Rebecka Albinsson: Kalvar på sommarbete
Rebecka Albinsson: Kalvar på sommarbete
Leifs kommentar: Här har ett par kalvar ställt upp sig som fotomodeller i den gröna sommarhagen. Färgerna i bilden är väldigt mättade, är på gränsen att se onaturliga ut vad det gäller grönskan. Är färgerna efterbehandlade i dator eller är kameran inställd på så mättade färger? Miljön med träden i hagen är fin och det sneda medljuset funkar också bra på modellerna. Kanske det blivit ännu bättre om man kunnat locka kalvarna att komma några meter närmare fotografen.
Terése Hammargren: Gå själv! Det är för varmt för att dra små barn.
Terése Hammargren: Gå själv! Det är för varmt för att dra små barn.
Leifs kommentar: Det här är en kul och annorlunda bild. Fotovinkeln är föredömligt låg, ungefär från hundens och barnets nivå. Kompositionen är heller inte mycket att anmärka på, det är lite spännande med hunden som är väg rakt in i kameran. Möjligen skulle fotografen kunnat luta kameran lite åt vänster för att räta upp bilden något, det känns som att bilden tippar lite åt det hållet. Tyvärr har fotografen lite otur med ljuset, precis när bilden tas går den mörka hunden in i skuggan med huvudet. Men det som förvånar mig mest är: varför har fotografen använt ett så kort skärpedjup? Bilden verkar vara tagen på bl. 1,4 vilket säkerligen är ”full glugg” (största bländaröppning), och det ger ett extremt kort skärpedjup. Det är bara hundens nos och tunga som är skarpt i bilden, resten ligger i oskärpa. Eftersom bilden består av tre element som är viktiga för berättelsen (hunden, sulkyn, barnet) så borde man använda en mindre bländaröppning för att ta med dom i skärpa. Med ett större skärpedjup och bättre utteckning i hundpälsen (i solsken) hade det här varit en vinnarkandidat.
Johanna Albinsson: Sommarslapp
Johanna Albinsson: Sommarslapp
Leifs kommentar: Husdjur, inte minst katter, är ofta föremål för fotografer som vill fota djur, men som kanske inte har utrustning för att fota de vilda djuren. Men bara för att det rör sig om tamdjur så är det inte lätt att få till bra bilder. Katter kan ibland slappa/sova i konstiga ställningar som kan bli roliga på bild. I det här fallet slappar katten, liggandes på marken, men verkar samtidigt intresserad av något utanför bilden, huvudet är lite lyft och öronen spetsade. Bilden hade nog varit roligare och intressantare om t.ex. katten hade sträckt ut huvudet mot fotografen och tittat in rakt i kameran. Jag återkommer till svårigheten att fota ”föremål” som är både mycket ljusa och mycket mörka i starkt solsken, många lite enklare kameror klarar inte av det. I den här bilden kan man se att kattens ljusa partier som är solbelysta är helt utfrätta, det syns inga detaljer i dem. Fotar man i skugga eller när det är mulet är det lättare att få till balansen mellan det ljusa och det mörka, ute i solsken kan det vara väldigt svårt, framför allt om man fotar i lite motljus.
Markus Pettersson: Solnedgång över Anebysjön
Markus Pettersson: Solnedgång över Anebysjön
Leifs kommentar: Solnedgångar kan vara hur vackra som helst, men de kan också vara svåra att fånga på bild så att de blir lika fina där som man upplever dem i verkligheten. Ett knep kan vara att inte bara fota själva solnedgången utan ha med något mer i bilden, som då blir huvudmotiv, och sedan låta solnedgången vara som en vacker bakgrundsmiljö. Huvudmotivet blir då oftast som en silhuett mot en varmt färgad bakgrund. Här har fotografen låtit en strandlinje i förgrunden fungera som en silhuett, men jag ser att det tycks finnas en stolpe med gammaldags lyktor på till höger i bild som jag tror skulle kunna fungera bättre som en fin silhuett i förgrunden. Om man går nära dom och låter dom stå i silhuett mot himlen i vänsterkant på bilden och sedan balanserar med själva solnedgången i höger kant så tror jag bilden skulle bli ännu intressantare.
Andrea Pettersson: Blomster-Kung
Andrea Pettersson: Blomster-Kung
Leifs kommentar: En fin bild på en foglig hund som sitter med midsommarblomsterkransen runt halsen (vore en extremt foglig hund om han hade haft den på huvudet….). Fina rena färger och bra skärpa utom en lätt rörelseoskärpa på hundens huvud. Fin utteckning i hundens vita päls och i prästkragarnas vita blommor tyder på att det är fotat med en systemkamera och dessutom inte i solsken. Kanske bilden hade blivit snäppet bättre om matte (?) hade gett något litet ljud ifrån sig så att hunden hade sänkt huvudet och tittat in i kameran. Gnyr man lite lägger hundar ofta huvudet på sned när dom lyssnar vilket kan ge gulliga bilder. Bakgrunden kunde också gärna fått vara lite suddigare för att dra hela uppmärksamheten till hunden. Det kan man åstadkomma genom att backa bakåt och zooma in lite mer, då blir skärpedjupet kortare. Eller flytta hunden längre från bakgrunden. En fin bild, hade hunden tittat in i kameran med huvudet på sned hade det varit en vinnarkandidat…..
Petra Praag: Näckrosor på Axsjön
Petra Praag: Näckrosor på Axsjön
Leifs kommentar: Verkligt vackra näckrosor i en bildkomposition som faktiskt fungerar, trots att huvudmotivet är lagt mitt i bild. Detta tack vare att näckrosbladen fyller ut hela ytan runtomkring, ett plus också att de är olikfärgade så det blir lite variation på dem. Det enda jag kan anmärka på är att bilden känns lite rörig. Ja, jag vet att det minsann inte är lätt att ”städa” en bild som är tagen ut över vattnet, men vasstråna bildar linjer i bilden som pekar lite kors och tvärs. Bilden består ju annars av bara rundade former (näckrosorna och bladen) och utan vasstråna hade det varit en väldigt harmonisk bild. Lite bättre hade det blivit om man koncentrerat bilden lite grann genom att ta bort överkanten på bilden där många av vasstråna finns.
Mats Johansson: Ejdrar i kvällsljus
Mats Johansson: Ejdrar i kvällsljus
Leifs kommentar: Ett vackert varmt kvällsljus lyser på ejdrarna som simmar längs stranden och letar mat. En perfekt rak horisontlinje tyder på en medveten fotograf, också en fin balans mellan strandpartiet och himlen som är ungefär ytmässigt lika stora, och ramar in vattenspegeln i över- och underkant. Men bilden känns lite tom. C:a 80% av bilden består av tomma ytor (vattnet och himlen) där bara fåglarna och några stenar i vattnet bryter enformigheten. Fåglarna hade behövt vara lite större i bild, vilket naturligtvis kan vara svårt om man redan zoomat in max på sitt objektiv, och går man närmare har man strax inga fåglar alls kvar i bilden. Så det är svårt att få till den bilden bra om man inte har tillgång till ett lite längre tele. Miljön är fin men bilden behöver ett mer definierat huvudmotiv.
Ola Eriksson: Soluppgång över Storsjön
Ola Eriksson: Soluppgång över Storsjön
Leifs kommentar: Jag gillar verkligen dimma i bilderna, framför allt morgondimma över sjöar och gölar, med morgonrodnad på himlen som bakgrund. Och här får jag allt på en gång! Det jag kan ha lite synpunkter på är bildkompositionen. Vägräcket (?) i nerkant på bilden stör vildmarkskänslan och det är kanske lite väl mycket ljusblå himmel i överkant. Det hade lätt kunnat åtgärdas om fotografen gått några steg närmare och sedan lutat kameran lite neråt framme vid vägräcket. Då hade det blivit lite mindre blå himmel i överkant och i stället hade hela vattenspeglingen av halvön kommit med i bild. Men det är en skön känsla man får när man tittar på den här bilden.